Mrkejte na cestu, kterou musí káva urazit, než dorazí na vás podšálek

13. června 2013 v 10:05
Na tom, objednat si kávu v oblíbené kavárně není nic těžkého, ani zdlouhavého. Příprava sice může dát nezkušenému baristovi zabrat, ale pořád bude trvat jen nepatrný zlomek času a cesty, jaké musí káva urazit od rostliny až do kávovaru.
Na tom, objednat si kávu v oblíbené kavárně není nic těžkého, ani zdlouhavého. Příprava sice může dát nezkušenému baristovi zabrat, ale pořád bude trvat jen nepatrný zlomek času a cesty, jaké musí káva urazit od rostliny až do kávovaru.

Ovocná dřevina plodící zrna kávy, kávovník, dorůstá od poměrně nízkých keřů až do výšky přes deset metrů a je velmi rozšířena prakticky po celém území tropických a subtropických pásů. Ideálním prostředím je pro ni lehká, výživná a kyselá půda plantáží a nepříliš silné přímé slunce nebo stín vysokých stromů.
Kávovníky kvetou několikrát do roka drobnými bílými kvítky, ze kterých postupně rostou plody nazývané kávové třešně. Ty jsou z počátku zelené, avšak postupně dozrávají a mění svoji barvu na tmavě červenou až fialovou. Právě to je jediná vhodná doba k jejich sběru. Pod barevnou slupkou plodu nalezneme dužinu, která ukrývá dvě zelená kávová zrnka.
Kávovníky se mohou pochlubit širokou škálou druhů, z nichž nejznámější jsou Arabika a Robusta.

Nejen prostředí ve kterém se káva pěstuje, ale i způsob sklizně a metoda zpracování a pražení ovlivňují její výslednou cenu. Výběrové druhy kávy jsou sbírány pouze ručně, zatímco druhy levnější se mohou sklízet česáním, nebo strojově, ovšem za cenu častého poškození kávovníku a přimíchání nezralých plodů. Je proto nutné sklizeň následně ručně protřídit.
Základní metody zpracování kávových třešní jsou celkem tři a liší se provedením a náročností. Nejjednodušší, nejlevnější a také nejstarší metodou je suché zpracování, jehož podstatou je rozprostření čerstvě sesbíraných plodů na zem, aby mohly schnout působením vzduchu a slunečních paprsků. Sušení touto metodou trvá zhruba jeden měsíc a používá se na zrna nižší kvality. Výsledná chuť je silná a výrazná.
Mokré zpracování je náročnější než suché, ale odměnou je mnohem kvalitnější káva, což je důvod, proč se tato metoda využívá pro zpracování zrn Arabika. Jde o speciální proces promývání, loupání, kvašení a následného sušení kávových třešinek. Trvá zhruba 20 dní a při důsledném dodržení všech postupů zajišťuje kávě ovocně-květinovou, kyselejší chuť.
Polomyté zpracování kombinuje selekci a loupání ve vodních lázních, se sušením pomocí vzduchu. Kávy zpracované tímto způsobem pak mají plné, výrazně sladké tělo.
Po zpracování se stále ještě zelená zrna uloží do kontejnerů a přepravují na palubách lodí do pražíren po celém světě.

Pražení je s trochou nadsázky magií, která vyžaduje jistou míru znalostí a praxe. Nejen že každý druh kávy vyžaduje specifickou teplotu již od začátku, ale výška teploty se zpravidla mění i v průběhu. Tomu předchází výroba tří malých vzorků, podle stupně pražení, které se následně degustují, aby se vybral ten nejlepší pražící profil pro danou várku kávy. Pražiči musejí také přihlížet k mnoha faktorům, jako je například vlhkost obsažená v zelených zrnech, nebo také momentální vlhkost ovzduší. Velké pražírny však pro tyto účely využívají stroje, které si vše automaticky nastaví samy.
Stupňů pražení je několik a samozřejmě výrazně ovlivňují finální chuť kávy. Obecně platí, že jednodruhová káva se praží spíše méně, zatímco směsi snesou pražení "do tmava".
Po pražení putují zrna do chladiče, kde dochází k jejich prudkému zchlazení a tím okamžitému zastavení chemických procesů probíhajících v zrnkách. Po zhruba dvoudenním odležení je káva připravena na mletí nebo balení a cestu přímo do vaší kavárny.
Na vás už pak zbývá jen nahřát svůj perfektní kávovar, připravit dokonalé espresso a nechat se unést dálkami a procesy, kterými musela káva projít, než se dostala na váš stůl. Právě ty z ní totiž dělají něco zcela neobyčejného.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama