Účty vs restaurace: jak na ně jenom vyzrát?

10. října 2012 v 17:00
Účtování útraty v restauraci je velmi diskutabilní záležitostí. Většinou se tento způsob zápisu objednávek odvíjí od typu provozovny, avšak vždy byste se měli snažit směřovat ke spokojenosti zákazníka a současně zjednodušení práce personálu. Zní vám to téměř nemožně? Nebojte se, vlastně je to velmi jednoduché.

Noste to sem v kýblech a pište to hráběma

Jedním z nejdiskutovanějších problémů je, jakým způsobem zapisovat hostovi útratu. Jiná očekávání bude mít zákazník v klasické pivnici "čtvrté cenové", jiná v restauraci vlastnící Michelinskou hvězdu. Pravdou ale je, že v lepších podnicích čárkovací účet na stůl nepatří. V podniku, kam standardně chodí hosté na několik piv a ne na večeři, je účet na stole nejen tradicí, ale také jistotou, že při placení předejdete případným diskuzím o počtu vypitých nebo nevypitých půllitrů. Ideálním kompromisem je pak čárkovat hostovi účet na stole, ale současně používat k evidenci objednávek a následnému vystavení účtu pokladní systémy. Obsluha i majitel má tak přehled o stavu skladu a objednávek, host zase o tom, kolik vypil a kolik zhruba bude platit.

Ztratil jste účet? Zaplatíte víc

Častokrát se jako host v restauraci potkáte s varováním, že pokud účet na který vám číšník píše útratu ztratíte, zaplatíte za to. A to většinou kolem 500 nebo 1000 korun. Toto jednání je v souladu se zákonem, ale pouze v případě, že je na ně host náležitě upozorněn. Náležitě přitom neznamená, že na účtence bude varování natisknuto zezadu a drobným písmem! Jestli obdobné pravidlo ve svém podniku máte, naučte personál, aby na něj hosta upozornil přímo a to nejlépe hned při příchodu. Když zákazník nic nenamítá, automaticky tím přistupuje na dohodu mezi ním a restaurací a v případě skutečné ztráty lístku je pak povinen stanovenou paušální částku uhradit. V případě že ale host předem o těchto podmínkách nevěděl, povinnost platit paušál nemá!

Pane vrchní! Neplatím!

V některých provozovnách se také dočtete, že pokud nedostanete při placení vytisknutou účtenku z pokladny, máte útratu zdarma. Jde vlastně o druhou stranu téže mince, avšak v tomto případě se majitel jistí proti případnému okrádání podniku ze strany personálu. Ačkoliv to dnes již není na denním pořádku, jedinou jistotou jsou pro vás, jako provozovatele restaurace, komplexní evidenční a výčepní systémy. Ten propojuje sklad s barem a pokladnou a jsou do něj zaneseny a následně vyúčtovány všechny objednávky. Pokud tedy servírka nedonese hostovi účtenku, dá se předpokládat že objednávka neprošla pokladnou a že konzumované nápoje nepocházely z vašeho skladu.
Problematikou evidenčního systému se budeme detailně zabývat v příštím článku, zajímavé informace o evidenčních systémech se dozvíte také v našem videu. V případě že uvažujete o jeho pořízení, nenechte si ujít rady na co si dát pozor a jak co nejefektivněji zdokonalit chod vašeho podniku.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama