Říjen 2012

Samoobslužné výčepy v akci: proč si lidé čepují pivo rádi sami?

10. října 2012 v 17:05
Ne nadarmo se říká, že Češi jsou národem "pivařů". Svědčí o tom nejen tuzemské přední příčky v konzumaci piva na osobu, ale i rozvinutá kulturně-společenská atmosféra hospodských zařízení. Stále neochvějně platí, že "u zdroje" se na konci dne řeší všechny důležité politické události. Co se ale mění, je role výčepního. Lidem se totiž zalíbilo čepovat si pivo vlastními silami.

Národ (pivařů) sobě

Samoobslužné výčepy instalované přímo na stole, k němuž usedají zákazníci, jsou již zavedenou novinkou měnící tradiční kolorit hospodského výčepu. Zatímco u svého osobního vrchního najde pochopení či radu pro svůj splín hlavně jednotlivec, návštěva provozu s profesionálními samovýčepy je především skupinovou záležitostí.
Možností vlastního čepování piva lze nalákat hosty na netradiční posezení. Ať už u příležitosti firemní akce, oslavy či večírku, funkce samovýčepu spočívá v atraktivní aktivitě podporující kolektiv a soutěživost. Pro majitele provozu tento fakt nemusí znamenat jen skutečnost, že víc lidí, víc vypije.

Já jsem tady vrchní

I v kolektivu se vždy najde jeden zákazník, který se chce ujmout role experta a demonstrovat, jak správně natočit sklenici lahodného zlatavého moku. Vlastnoručně natočené pivo chutná zajisté víc, než pozdě přinesený "podmírák" se spadlou pěnou. Výbornou chuť a kvalitu nápoje však u samovýčepů podporuje i možnost točení piva přímo z tanků.
Pro provozovatele stále oblíbenějších samovýčepů, na nichž je založena celá filozofie podniku, je navíc příjemnou zprávou, že štamgasti si nikdy nepřijdou stěžovat na špatně umytou sklenici. Díky v zařízení zabudovanému ostřiku si ji dokonale umyjí sami.
Záliba zákazníků ve vlastním čepování piva má tudíž vliv jak na samotný provoz, tak i další služby restauračního zařízení. Úspora nákladů a času personálu se může snadno promítnout v extra servisu týkajícího se jiných nápojů či jídla.

Sodobar: ideální řešení, jak napájet své zaměstnance

10. října 2012 v 17:04
Pravidelný a dostatečný přísun tekutin je důležitým prvkem každodenního režimu lidského organismu, zvláště když si Vaši zaměstnanci dopřávají kávu, která, jak známo, odvodňuje tělo. Se zvyšující se zátěží člověka by se mělo úměrně dbát na pitný režim. To neplatí pouze pro sportovce nebo fyzicky pracující. Doplňování tekutin je důležité i pro zaměstnance v kanceláři. Na každém pracovišti by tak neměla chybět možnost občerstvení.
Jednoduché řešení, nacházející stále věší oblibu ve firmách i jiných organizacích, představují sodobary a postmixy. Svou účelností a nenáročným používáním jsou vhodným prostředkem, jak poskytnout velkému množství lidí rychlý, levný, osvěžující a chutný nápoj.

Moderní řešení tradičního nápadu

Už naše babičky v domácnostech spoléhaly na kohoutkovou vodu obohacenou bublinkami, které povyšovaly běžnou tekutinu na lahodný nápoj s puncem moderní doby. Dnes se trend spíše obrací. Moderní podniky sahají k tradičním, ale efektivním řešením.
Současné výrobníky sody využívají princip obohacení vody o oxid uhličitý, stejně jako před lety, současně umožňují i efektivní chlazení - buď vodním, nebo suchým způsobem. Zároveň splňují dnešní přísné hygienické standardy a v neposlední řadě přinášejí i nový rozměr chuti. Moderní postmixy fungují na principu míchání koncentrovaného sirupu se sodou, a nabízí tak snadnou výrobu limonád či džusů. Díky postmixům a sodobarům je možné levně a s dostatečně velkou kapacitou zásobovat okolí čerstvými a osvěžujícími nápoji.

Do kanceláře, dílny i restauračního provozu

Svým účelným provedením a jednoduchou obsluhou jsou výrobníky sody vhodné pro frekventovaná místa, vydrží nápor zájemců o občerstvení v běžný pracovní den i během horkého léta. Navíc v podnikových kuchyňkách nezabírají sodobary příliš místa a jsou mnohdy i stylovým kouskem mezi běžnými spotřebiči.
Svou hlavní funkci plní sodobar ale bezesporu svým obsahem. Nejenže nevyžaduje nákup drahých surovin, jedná se navíc i o ekologické řešení eliminující nutnost recyklovat plastové lahve. Soda má ale i skvělou chuť, kterou lze jednoduše obměňovat sirupy. Díky bublinkám poskytuje osvěžující i povzbuzující pocit pro všechny, kteří od pracovního stolu zavítají na kýženou pauzu spojenou s nezbytným doplněním tekutin.
Sodobary a postmixy mají své pevné místo v každém vytíženém provozu. Jsou chytrým a levným řešením, které se z domácích kuchyní přesunuly do druhých domovů pracujících lidí.

Proč mít v restauraci pivo z tanku

10. října 2012 v 17:02
Obliba piva čepovaného z tanku v Čechách nezadržitelně roste a tak není divu, že se tomuto trendu přizpůsobují stále další podniky. Je ale pivo z tanku opravdu lepši, než pivo ze sudu? Jaké pivo je vůbec vhodné do tanku stáčet a jak se o něj starat? A co to vlastně znamená, pít pivo čepované z tanku? Je výhodný samoobslužný výčep?

Co se skrývá v tanku

Pod pojmem "tank" je nejjednodušší představit si nerezovou cisternu o objemu pěti nebo deseti hektolitrů, ukrývající ve svých útrobách speciální jednorázový vzduchotěsný polypropylenový vak. Právě do něj je přímo z pivovarských cisteren stáčeno nepasterované pivo. To se do vaší sklenice dostane pouhým stlačením vaku, takže během své přepravy z pivovaru až na stůl nepřijde do kontaktu se vzduchem nebo jiným plynem. Díky tomu má správný říz a nemělo by být zvětralé ani přesycené. I přes to, že jsou taky umístěny v klimatizovaných místnostech o teplotě kolem 8°C, mělo by se z nich pivo vytočit nejpozději do týdne od naražení. Pivo v nenaraženém tanku pak vydrží čerstvé maximálně 3 týdny.

Je na čase vyvalit sudy?

I přes celou řadu nesporných výhod má čepování piva z tanků svá specifika. Naprosto nevhodné jsou tanky pro malé provozovny s nižším průtokem, které by nestihly vytočit celý obsah dostatečně včas a pivo by tak ztrácelo na svojí kvalitě. Větší podniky se naopak zbaví neustálého narážení nových sudů a zdržování provozu.
S tankovým pivem je také nutno vybudovat ve své restauraci tankovnu, tedy místnost optimální pro instalaci tanku, což zabere spoustu místa oproti snadnému skladování pivních sudů. Kromě ideální teploty musí být tankovna snadno přístupná pro pivovarskou cisternu. Dál by v ní měl být umíštěn průtokoměr, rozbočovací ventily pro napájení více výčepů a samozřejmě přívodní potrubí piva.

Čistota je základ všeho

Pouhé čepování z tanku samozřejmě nezaručí, že pivo bude dokonalé. Z tanku k výčepu vede relativně dlouhá cesta trubkami, o které je třeba se řádně starat - denně je propláchnout vodou a jednou týdně vyčistit sanitačním roztokem, což je prakticky stejné jako u piva ze sudů. Kromě toho je nutné před každým novým načerpáním tank důkladně vymýt a vyměnit vzduchotěsný vak.
Přestože je pivo z tanku mezi zákazníky oblíbenější, zkušení sládci tvrdí, že pokud je pivo správně ošetřováno a zkušeně načepováno, rozdíl mezi točeným z tanku a ze sudu nepoznáte. Vše tedy opět záleží pouzena tom, jak se o svůj podnik a své zákazníky staráte.

Účty vs restaurace: jak na ně jenom vyzrát?

10. října 2012 v 17:00
Účtování útraty v restauraci je velmi diskutabilní záležitostí. Většinou se tento způsob zápisu objednávek odvíjí od typu provozovny, avšak vždy byste se měli snažit směřovat ke spokojenosti zákazníka a současně zjednodušení práce personálu. Zní vám to téměř nemožně? Nebojte se, vlastně je to velmi jednoduché.

Noste to sem v kýblech a pište to hráběma

Jedním z nejdiskutovanějších problémů je, jakým způsobem zapisovat hostovi útratu. Jiná očekávání bude mít zákazník v klasické pivnici "čtvrté cenové", jiná v restauraci vlastnící Michelinskou hvězdu. Pravdou ale je, že v lepších podnicích čárkovací účet na stůl nepatří. V podniku, kam standardně chodí hosté na několik piv a ne na večeři, je účet na stole nejen tradicí, ale také jistotou, že při placení předejdete případným diskuzím o počtu vypitých nebo nevypitých půllitrů. Ideálním kompromisem je pak čárkovat hostovi účet na stole, ale současně používat k evidenci objednávek a následnému vystavení účtu pokladní systémy. Obsluha i majitel má tak přehled o stavu skladu a objednávek, host zase o tom, kolik vypil a kolik zhruba bude platit.

Ztratil jste účet? Zaplatíte víc

Častokrát se jako host v restauraci potkáte s varováním, že pokud účet na který vám číšník píše útratu ztratíte, zaplatíte za to. A to většinou kolem 500 nebo 1000 korun. Toto jednání je v souladu se zákonem, ale pouze v případě, že je na ně host náležitě upozorněn. Náležitě přitom neznamená, že na účtence bude varování natisknuto zezadu a drobným písmem! Jestli obdobné pravidlo ve svém podniku máte, naučte personál, aby na něj hosta upozornil přímo a to nejlépe hned při příchodu. Když zákazník nic nenamítá, automaticky tím přistupuje na dohodu mezi ním a restaurací a v případě skutečné ztráty lístku je pak povinen stanovenou paušální částku uhradit. V případě že ale host předem o těchto podmínkách nevěděl, povinnost platit paušál nemá!

Pane vrchní! Neplatím!

V některých provozovnách se také dočtete, že pokud nedostanete při placení vytisknutou účtenku z pokladny, máte útratu zdarma. Jde vlastně o druhou stranu téže mince, avšak v tomto případě se majitel jistí proti případnému okrádání podniku ze strany personálu. Ačkoliv to dnes již není na denním pořádku, jedinou jistotou jsou pro vás, jako provozovatele restaurace, komplexní evidenční a výčepní systémy. Ten propojuje sklad s barem a pokladnou a jsou do něj zaneseny a následně vyúčtovány všechny objednávky. Pokud tedy servírka nedonese hostovi účtenku, dá se předpokládat že objednávka neprošla pokladnou a že konzumované nápoje nepocházely z vašeho skladu.
Problematikou evidenčního systému se budeme detailně zabývat v příštím článku, zajímavé informace o evidenčních systémech se dozvíte také v našem videu. V případě že uvažujete o jeho pořízení, nenechte si ujít rady na co si dát pozor a jak co nejefektivněji zdokonalit chod vašeho podniku.

SCHAERER JOY: kávovar s profesionálním řešením každého detailu

10. října 2012 v 16:59
Malý, chytrý a plně automatický profesionální kávovar. To je Schaerer Coffee JOY! Schaerer Coffee Joy je nejmenší v sortimentu Schaerer - má šířku pouhých 30,5 cm. Je ideální pro kanceláře, bary a další provozy.

Pokud jde o kvalitu kávy, výběru nápojů a komfortu ovládání odpovídá schopnostem našich velkých vysoce výkonných kávovarů (Vito, Art). Obsahuje nejnovější Schaerer technologie a plně automatický systém na mléčné produkty.

Šest různých nápojů dotykem jednoho tlačítka


Ať už dáváte přednost espressu, café crème, cappuccinu nebo latte macchiato: jen malá tryska na dotykovém panelu a Schaerer Coffee Joy zaručuje skvělý požitek z kávy. Kromě toho je možné spustit horké mléko, mléčnou pěnu nebo horkou vodu lze spustit jednoduchým dotykem. Díky "dvojí funkci" tlačítek a dvěma vývodům, lze na Schaerer Coffee Joy současně připravovat dva nápoje. Tlačítko "Barista" vám dává svobodu individuálně nastavit sílu kávy.

Zaměřeno na hygienu


S kávovarem Schaerer Coffee Joy můžete vždy počítat s těmi nejlepšími hygienickými podmínkami. Splňují všechny mezinárodní předpisy týkající se zpracování mléka a mléčných systému čištění. Nic neodvádí pozornost od Vašeho potěšení z dokonalého šálku kávy.

Co je to postmix: klíčové výhody a nevýhody

10. října 2012 v 16:57
Postmix představuje vysoce ekonomicky efektivní a úspornou variantu pro zajištění čerstvých osvěžujících nápojů a to i ve velkém. Tento speciální přístroj vám umožní vyrábět limonády, ledové čaje, chlazenou sodu, chlazenou či nechlazenou filtrovanou vodu a další nápoje pomocí koncentrovaného sirupu a čerstvě připravené sody.
Pokud chcete ve svém gastronomickém provozu zefektivnit skladování i výdej nápojů a přitom svým zákazníkům nabídnou nápoje chutné, čerstvé a osvěžující, je postmix přesně tím pravým.
Současná velká obliba postmixů pramení zejména z toho, že nabízejí opravdu široký výběr příchutí nápojů a zajišťují mimořádně ekonomicky efektivní provoz. Podle svých preferencí a prostorových nároků vašeho podniku, si můžete vybrat postmixy podstolní nebo stolní, dále lze volit mezi postmixy na bázi vodního nebo suchého chlazení.

Neomezené množství čerstvých osvěžujících nápojů

Díky tomu, že se nápoje v postmixu vyrábí průběžně s každým odběrem limonády, získáte chladivé osvěžení, které je vždy čerstvé. Postmixy zaručují na rozdíl od tradičních limonád v lahvích také vysoký stupeň hygieny, obslužný personál nepřichází s produktem vůbec do kontaktu, sirup jednoduše narazíte a točíte.
Pokud chcete ve svém provozu nabízet opravdu široký výběr příchutí nápojů, s postmixy to není žádný problém, můžete si vybrat ze sirupů ve 20 lahodných příchutích. Postmixy také zjednoduší a zrychlí celý váš provoz: místo manipulace s lahvemi, načínání a nalévání limonády jednoduše pouze zatlačíte na dávkovací páčku. K tomu se nabízí možnost samoobslužného využití postmixu, kdy se každý, například v jídelně, může obsloužit sám a lze tak výrazně ušetřit čas i energii obsluhy. Nebo jednoduše díky speciálnímu mincovníku, který zaručuje přesné dávkování nápojů, si mohou zákazníci nápoje čepovat zcela sami.

Úspory na všech frotách

Postmixy jsou skvělé, když potřebujete zajistit opravdu velkou kapacitu vysoce kvalitní limonády. Jeden 20 litrový Bag-In-Box vám bez problémů vystačí až na 130 litrů výborné limonády. Pro představu to je 393 lahví o objemu 0,3 l. Za 5 Bag-In-Boxů tak celkem ušetříte 1965 lahví. Tato úspora je nejen finanční, zároveň šetříte prostor a čas.

Další výhody postmixů

  • Vysoký zisk: můžete očekávat efektivní finanční návratnost, výrobní náklady na sodu jsou minimální (0, 10 Kč za 2 dcl), takže cena produkce jedné limonády je 1,40 Kč za 2 dcl.
  • Úspora času a prostoru na skladování: s postmixy není nutné, na rozdíl od tradičních limonád v lahvích či sudech, složitě manipulovat, navíc pro ně nepotřebujete žádné zvláštní skladovací prostory.
  • Snadná údržba: postmixy není nutné nijak speciálně ošetřovat, počítat můžete s kompletním servisem, který zahrnuje pravidelné kontroly funkčnosti přístroje i odbornou pomoc při jakémkoliv problému.
  • Dlouhá životnost: na ochucovací sirupy je poskytována záruka v délce 12 měsíců